dimarts, 25 de gener del 2011

Rostit de farcellets de vedella

Aquest  rostit,  sempre  em recorda  la nit  de  cap d’any,  per això  aquest  any  el vaig  fer en aquesta ocasió   pel sopar  que compartim amb una colla d’amics  i veïns.

Fa anys,  una  amiga meva, ens  va  convidar  a sopar,  per  cap d’any.  Som  amigues  des dels  10  anys i  continuarem  essent amigues  tota  la vida,  encara  que  a ella  no li agradin els  blogs  i a mi  m’encantin.  Ella vivia,  aleshores,  en un poble  a  la muntanya.    Ens  va  fer  aquests  farcellets  i els  vaig  trobar  molt  bons.  No  li vaig  pas  demanar  la recepta,   simplement  vaig  fer com ella  fa  sovint:  la  vaig  reinventar  a la meva  manera.
En  sortir  de casa  seva,  a  les  3  o les  4  de la matinada…  l’espectacle  va  ser  encisador:  la  neu reflectia  la   claror de la lluna   i  s’hi podia  veure  perfectament  sense llums  artificials.  Va ser  un d’aquells  moments  que  t’endus  i el guardes  per sempre.  La  nit,  el fred,  la neu,  la  claror,  els  estels,  el comiat…  I  si  me’n  recordo tan  bé,    és perquè  en vaig  escriure  un poema…  o  encara  no us  havia explicat  que  així,  escrivint,  es  col·leccionen  millor  els moments?
A l’hivern, tot recomença de nou
encobert sota freds i basardes
tot, interiorment, viu i es reclou
 protegint-se de vents i glaçades. 
Hi ha la serena estelada
veig la freda i blanca nit.
Pau i silenci de neu.
Cruixit de foc, cruixit de passes.
Remors de dins
quietuds de fora.
L’estora de llum de lluna gelada
m’omple el cos i l’esperit.
I ho cobreix tot, com un vestit.

Ingredients:
8-10  bistecs  de vedella  molt  fins  com si  fossin per  arrebossar
500  grams  de  carn picada de  vedella  (o  barrejada  vedella i porc) 
1 ou
1 ceba grossa
2 pastanagues
1 poma
5 o 6 prunes  seques
una  cullerada  de  pinyons
un crostó de pa sec
una mica  d’all   i julivert  (naturals  o  de  pot)
oli,  sal
un raig  de  cava  (o  vi blanc,  o  conyac)
Preparació:
 1.- Es  prepara  la carn  picada  com si  volguéssim fer  pilotilles.  La  barregem  bé,  amb  la sal,  l’all  i julivert,  el pa  ratllat  ben  finet,  les  prunes  tallades  a trossets, els pinyons  i un  ou cru,  I  es  barreja  tot  que  quedi  ben  repartit.
2.-  S’aplanen  amb la mà  els bistecs,  per  fer-los més  primets,  encara  i  es  posa  a sobre  una  part  de la carn  picada  que hem preparat.  S’ha  de poder  tancar  bé  el bistec,  com si fos  un caneló  i que no sobresurti.  Es  lliga  amb un cordillet.  Si  sobra  carn  picada se’n  fan une s pilotilles  i es  posen  al costat.
3.- Es  posen  a rostir  amb oli  i quan estan  els  rotlles  ben rossets,  s’hi afegeix  la  ceba,  la pastanaga  i la poma  tallades a trossos  grossos,  es  deixa  enrossir  una mica  més  tot  plegat  i s’hi afegeix  el  cava.
 4.-  Es  deixa  coure  a foc  lent  una  mitja  horeta.  Es  serveix  calent.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada